loading...
در مورد هواپیما ومربوط به آن
پرو فايل مدير


محمدرضا مقنی بازدید : 255 سه شنبه 03 بهمن 1391 نظرات (0)

اولين هواپيماي عمود پرواز مدل (RPV - VTOL) جمهوري اسلامي ايران برای اولین باردر آسيا توسط تیم صبای دانشجویان بسيجي دانشگاه آزاد اسلامی کرمان ساخته شد.
سجادایرانمنش مدیر گروه تیم طراحی و ساخت این هواپیما در گفتگو با خبر نگار آنا در کرمان با بیان اینکه طراحی این هواپیما در 700 صفحه آماده ومطالعه شده اظهار داشت : این طرح از آبان ماه 87 شروع وشامل یک تیم سه نفره ازدانشجویان بخش مکانیک وپنج تن از اساتید برجسته این دانشگاه است.
وی افزود : این طرح در مراحل ، جمع آوری اطلاعات اولیه ، مرحله طراحی ایرودینامیک و طراحی سازه هواپیما وشبیه سازی ، ساخت هواپیما وتستهای پروازی انجام شده است. 
وی خاطر نشان کرد : قابلیت پرواز به صورت عمودی ، ایستادگی در یک نقطه در هوا ، قابلیت ارتقا به هواپیمای دو زیست ، عدم احتیاج به باند پرواز ، فیلم بر داری وعکس بر داری به صورت آنلاین ، حمل بار ، افزایش مدت زمان پرواز از خصوصیات این هواپیما است .
ایرانمنش ، استفاده در صنایع نظامی ، جغرافیا ، نقشه برداری وکنترل ترافیک جاده ای ، استفاده در بخش کشاورزی را کار بردهای این هواپیما عنوان کرد .
ایرانمنش تصریح کرد : در حال حاضر این هواپیما به صورت 40دقیقه می تواند پرواز کند وقابلیت افزایش مدت زمان پروازرادارا می باشد . 
وی افزود : مدت زمان اجرای این طرح 19 ماه بوده که مدت 9ماه طراحی و8ماه ساخت آن طول کشیده شده ومدت 2 ماه به صورت مستمر تستهای اولیه پرواز آن انجام شده وبه طور متوسط روزانه 12 ساعت برای ساخت این هواپیما فعالیت انجام شده است .
وی افزود : تاکنون بیش از صدو پنجاه و پنج میلیون ریال برای ساخت این هواپیما هزینه شده وبرای بهینه سازی این هواپیما به مبلغ بیش از 100 میلیون ریال نیاز داریم .
وی اظهار دااشت : بیش از 95 در صدمراحل تست این هواپیما به انجام رسیده ودر حال حاضر بیش از 2ماه در حال تستهای پروازی هستیم. 
وی ، لبیک به فرمان جنبش نرم افزاری مقام معظم رهبری و بالا بردن عزت واقتدار نظام جمهوری اسلامی وملت سرافراز ایران در عرصه بین المللی ونشان دادن بخشی از موفقیتهای دانشگاه آزاد اسلامی را از مهمترین اهداف این طرح عنوان کرد.
وی افزود : این هواپیما به نام ، هواپیمای نصر1001 نام گذاری شده ومراحل طراحی و ساخت توسط تیم صبا انجام شده است . 
همجنین ايمان حاجي زاده دبير گروه طراحي و ائروديناميك این هواپیما گفت : برای اجرای این طرح از كتب طراحي هواپيما اثر راسكام ، جين 2006 ، فرضيه مقاطع بال اثر ابوت ، طراحي هواپيما ريمر ، طراحي هواپيما اثر هاشم صدرايي استفاد ه شده است . 
وی با اشاره به مشخصات این هواپيماگفت: مشخصات این هواپیما دهنه بال 3 متر ، طول هواپيما 2/2 متر ، وزن پروازي هواپيما 15 كيلوگرم و دارای 3 چرخ است..
وی اظهار داشت : نوع بال این هواپیما ذوزنقه اي و داراي عقبگرد و داراي دو. دم عمودي باريك شونده و داراي عقبگرد و يك دم افقي ساده مستطيلي شكل است که باعث تعادل وپایداری بیشتر هواپیما می شود. 

حاجی زاده با اشاره به روند ساخت این هواپیما افزود : ابتدا روند طراحي با توجه به كتاب جین وتخمين وزن زده و بعد از محاسبات وزن هواپيما 5/14 كيلو گرم تعيين شد. 
وی در ادامه افزود : . بعد از طراحي بال و انتخاب ايرفويل مناسب به جهت تامين نيروي بالا برنده ، طول دهنه بال 3 متر محاسبه ودر مراحل بعدي طراحي بدنه و دماغه هواپيما و شكل آنها با توجه به نيروي پسا محاسبه گردیده است.
حاجی زاده افزود : طول بدنه این هواپیما و دماغه حدود 2/2 متر و دم افقي و عمودي در مرحله بعدي طراحی و در نهايت مركز ثقل و بهينه سازي انجام شده است.
وی یاد آور شد :در تحليل ایروديناميكي این هواپیما از نرم افزارهاي خاصي استفاده شده كه بتوان با استفاده از داده هاي خروجي اين نرم افزارها ، خطاهاي طرح را به حداقل رساند. 
همجنین حامد ميرزازاده دبيرگروه طراحي سازه ، ساخت و كنترل این هواپیما با اشاره به طراحي هاي انجام شده گفت : در ابتدا نقشه كلي هواپيما ترسیم وبارگذاري وتحليل نيرويی انجام وپس از اتمام مراحل نقشه، سازه داخلي هواپيما كه از ستون هاي داخلي ، تيرك ها و ... آماده و به صورت پازل توسط دستگاه برش زده شده و وارد مرحله مونتا‍ ژ گردید.
وی با اشاره به مرحله کاور کشی این هواپیما افزود : در این مرحله از روكش هاي حرارتي استفاده شده كه از خصوصيات اين روكش ها قابليت كاهش طول 50 درصدي آن مي توان نام برد.
وی اظهارداشت : مرحله بعداز طراحي سازه اربه فرود هواپيما است كه در اين مرحله پس از شبيه سازي و تحليل نيرويي ، قسمت ساخت قالب شروع و در نهايت ارابه فرود قالب گيري، ساخته و مونتاژ گردید. 
ميرزازاده افزود : جنس بدنه این هواپیما چوبي و جنس ارابه فرود فايبرگلاس است 
وی با اشاره به کنترل این هواپیمای عمود پرواز بدون سر نشین افزود : كنترل هواپيما به صورت دستي است كه از يك راديو كنترل فوق مدرن با برد 3 كيلومتر استفاده شده و به جهت كنترل قسمت هاي مختلف از جمله سطوح كنترل و .. تعداد 16 عدد سروو موتور استفاده شده که اين تيم قصد دارد پس از اتمام مراحل تست هاي پروازي در مرحله بهينه سازي سيستم اتوپايلود هواپيما را نيز طراحي كند. 
در پایان سجاد ایرانمنش مدیر گروه این تیم از کمکهای مالی دکتر دادخدا غضنفری رییس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان ودکتر آل طه رییس منطقه هفت دانشگاه آزاد اسلامی واز راهنماییهای مهندس علی اعلایی وهادی اسلامی تقدیر وتشکر کرد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما معايب اين وبلاگ چيست؟(مي توانيد چندين نظر بدهيد)
    پرو فايل مدير

    لطفا بر روي عكس كليك كنيد


    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 195
  • بازدید سال : 438
  • بازدید کلی : 4,098